Використання попурі українських пісень під час святкування Дня Незалежності
Чи були порушені авторські права під час створення та використання попурі українських пісень
Під час святкування 29-ї річниці Дня незалежності України 24 серпня на Софійській площі було виконано попурі з 42 пісень, створених українцями за роки незалежності під назвою «Пісенна історія сучасної України».
Деякі правоволодільці авторських прав заявили у ЗМІ, що до них не звертались по дозвіл про використання їх творів, що були включені до попурі, та публічно виконані у складі попурі під час цього концерту.
В статті будуть розглянуті питання створення попурі та його використання.
Попурі, це музичний або інший (1) твір, який є (2) творчим підбором і розташуванням уривків інших правомірно оприлюднених творів або який імітує творчий стиль інших авторів чи виконавців або інших історичних епох (ст. 1 Закону України "Про авторське право і суміжні права", далі – ЗУАіСП).
З цього визначення випливає, по-перше, що попурі є твором. По-друге, попурі, як твір, полягає у "творчому підборі і розташуванні" уривків інших творів.
Це означає, що попурі відноситься до збірників та інших складених творів.
Авторові збірника та інших складених творів (упорядникові) належить авторське право на здійснені ним підбір і розташування творів та (або) інших даних, що є результатом творчої праці (упорядкування) (ч. 1 ст. 19 ЗУАіСП).
Включення твору як складової частини до збірників, антологій, енциклопедій тощо є виключним правом автора (чи іншої особи, яка має авторське право) на дозвіл чи заборону використання твору іншими особами (п. 7 ч. 3 ст. 15 ЗУАіСП).
Отже, без дозволу правоволодільця виключних майнових авторських прав на твір не можна включати твір або його частину до збірників та інших складених творів.
Разом з тим, використання правомірно оприлюднених музичних творів для створення на їх основі іншого твору в жанрі попурі є одним з видів вільного використання твору, який допускається без згоди правоволодільця авторського права (п. 9-1 ст. 21 ЗУАіСП).
Ця норма дозволяє без дозволу авторів лише створювати попурі на основі їх творів та не дозволяє використовувати попурі без дозволу авторів творів, що були включені до попурі.
Стаття 21 встановлює виключення з загального правила про використання творів лише з дозволу правоволодільця. Одним з принципів тлумачення є: виключення із загального правила підлягають обмежувальному тлумаченню.
Обов’язковою умовою для такого вільного використання є зазначення імені автора і джерела запозичення (абз. 1 ст. 21 ЗУАіСП).
Після створення попурі відбулось його публічне виконання безпосередньо (у живому виконанні) під час святкування 29-ї річниці Дня незалежності України та телетрансляція (публічне сповіщення) попурі.
За загальним правилом, упорядник збірника користується авторським правом за умови дотримання ним прав авторів кожного з творів, включених до складеного твору (ч. 1 ст. 19 ЗУАіСП).
Це означає що для використання збірника необхідно отримати дозвіл автора твору, що був включений у збірник, на таке використання.
Але у даному випадку, оскільки публічне виконання попурі відбулось під час офіційної церемонії святкування 29-ї річниці Дня незалежності України, таке публічне виконання допускається без згоди правоволодільця авторського права (п. 8 ст. 21 ЗУАіСП).
При цьому обов'язковим є зазначення імені автора і джерела запозичення.
Вимагати визнання свого авторства шляхом зазначення належним чином імені автора за будь-якого публічного використання твору, є особистим немайновим правом автора (п. 1 ч. 1 ст. 14 ЗУАіСП). Ця норма містить застереження – "якщо це практично можливо".
Зрозуміло, що під час публічного виконання попурі безпосередньо (у живому виконанні) не легко вказати авторів текстів та авторів музики пісень, що увійшли до попурі.
Але під час телетрансляції попурі це цілком можна було зробити.
Натомість, під час телетрансляції попурі не було зазначено не тільки імен авторів пісень, а також і імен виконавців, що виконували ці пісні. Адже виконавцеві твору належить особисте немайнове право вимагати, щоб його ім’я або псевдонім зазначалися чи повідомлялися у зв’язку з кожним його виступом, записом чи виконанням (у разі, якщо це можливо) (п. "б" ч. 1 ст. 38 ЗУАіСП).
Режисер телетрансляції вирішив обмежитись лише назвою твору та роком його створення.
Скріншот видеозапису з сайту YOUTUBE.COM |
Отже, під час створення попурі та його публічного виконання на концерті порушень авторського права не було. Під час телетрансляції концерту були порушені особисті немайнові права авторів творів та виконавців.
Чи будуть позиватись автори та виконавці з цього приводу до телеканалів, це вже їх особиста справа.
Доповнено:
Офіс Президента опублікував відео концерту з повним переліком використаних фрагментів музичних творів із зазначенням їхніх авторів.
Ось як виглядає той самий скріншот
- Строк нарахування 3 % річних від суми позики Євген Морозов 09:52
- Судовий захист при звернені стягнення на предмет іпотеки, якщо таке майно не відчужено Євген Морозов вчора о 13:02
- Система обліку немайнової шкоди: коли держава намагається залікувати невидимі рани війни Світлана Приймак вчора о 11:36
- Чому енергетичні та газові гіганти обирають Нідерланди чи Швейцарію для бізнесу Ростислав Никітенко вчора о 08:47
- 1000+ днів війни: чи достатньо покарати агрессора правовими засобами?! Дмитро Зенкін 21.11.2024 21:35
- Горизонтальний моніторинг як сучасний метод податкового контролю Юлія Мороз 21.11.2024 13:36
- Ієрархія протилежних правових висновків суду касаційної інстанції Євген Морозов 21.11.2024 12:39
- Чужий серед своїх: право голосу і місце в політиці іноземців у ЄС Дмитро Зенкін 20.11.2024 21:35
- Сталий розвиток рибного господарства: нові можливості для інвестицій в Україні Артем Чорноморов 20.11.2024 15:59
- Кремль тисне на рубильник Євген Магда 20.11.2024 15:55
- Судова реформа в контексті вимог ЄС: очищення від суддів-корупціонерів Світлана Приймак 20.11.2024 13:47
- Як автоматизувати процеси в бізнесі для швидкого зростання Даніелла Шихабутдінова 20.11.2024 13:20
- COP29 та План Перемоги. Як нашу стратегію зробити глобальною? Ксенія Оринчак 20.11.2024 11:17
- Ухвала про відмову у прийнятті зустрічного позову підлягає апеляційному оскарженню Євген Морозов 20.11.2024 10:35
- Репарації після Другої світової, як передбачення майбутнього: компенсації постраждалим Дмитро Зенкін 20.11.2024 00:50
-
Що вигідно банку – невигідно клієнту. Які наслідки відмови Monobank від Mastercard
Фінанси 23539
-
"Ситуація критична". У Кривому Розі 110 000 жителів залишаються без опалення
Бізнес 21299
-
Мінекономіки пояснило, як отримати 1000 грн єПідтримки, і порадило задонатити їх на ЗСУ
Фінанси 10137
-
Курс євро впав на 47 копійок: Який курс долара НБУ зафіксував на понеділок
Фінанси 9083
-
Як тренування в спортзалі можуть нашкодити: помилки початківців
Життя 7734