Авторские блоги и комментарии к ним отображают исключительно точку зрения их авторов. Редакция ЛІГА.net может не разделять мнение авторов блогов.
26.10.2020 19:10

Посилення заборони абортів в Польщі: інтерв'ю з польською активісткою

Аналітик з європейських питань у Consumer Choice Center

"Вам доведеться народжувати дитину, яка приречена померти, і ви залишаєтесь сам-на-сам з цим болем і розпачем."

У четвер 23-го жовтня Конституційний трибунал Польщі прийняв рішення про обмеження доступу до абортів. З 1993-го року перервати вагітність можна було лише у трьох випадках: 1) якщо вагітність несе загрозу життю матері, 2) якщо вагітність настала внаслідок зґвалтування або інцесту та 3) якщо плід не зможе вижити, або був діагностований з невиліковною хворобою. Минулого тижня остання умова була визнана неконституційною без будь-яких попередніх політичних дебатів чи узгоджень (з урядом та парламентом), не кажучи вже про суспільне обговорення.

Я поспілкувалась з Керол Кот. Полячка за походженням, Керол є автором численних оповідань, деякі з яких публікувались під редакцією Ольги Токарчук. Керол також є сценаристом серіалу "Воєнні дівчата" (доступного на Netflix) та презентувала свої роботи на різних кінофестивалях Європи; проживає в Берліні.

- Розкажіть, будь ласка, детальніше, що значить рішення суду для жінок і власне які, на вашу думку, конкретні наслідки такої заборони, рішення? Уявімо, що я вагітна дівчина і живу у Польщі, і якщо б раптом виявилось, що плід є мертвим, чи означає це, що мені довелося би його виношувати?

- Ні, вас, мабуть, не змусили би носити мертвий плід. Але питання в тому, чи ви би змогли знайти лікаря, який би ризикнув зробити вам аборт? Адже є ризик, що такого лікаря держава притягне до кримінальної відповідальності, аргументуючи це тим, що плід насправді не був мертвим? Така загроза може вбити бажання лікарів надавати вам будь-які послуги. Однак, що стосується плоду, який повинен загинути при народженні, деформований, не має черепа або життєво важливих органів, відсутні кістки або шкіра, то таку вагітність ви не матимете права перервати. Вам довелось би народжувати дитину, яка приречена померти. І що найгірше нікого би не цікавив ваш біль і стрес, адже ви би не мали змоги скористатися допомогою психолога. Ви залишились би наодинці зі своїм нестерпним болем від неможливості допомогти власній дитині, покласти край її стражданням до того, як вона народиться. У Польщі немає процедур для жінок, які втратили своїх дітей при народженні. Їм вручають папірець про те, що їхня дитина померла, і все. І якщо їхній медичний стан вимагає від них перебування в лікарні ще кілька днів, вони будуть розміщені в одній кімнаті з матерями, які годують своїх здорових дітей. Вони навіть не отримують окремої кімнати. Уявляєте, який біль вони переживають? І там для них нікого немає. Народження дитини в Польщі в рамках державної системи охорони здоров’я - це історія жахів сама по собі, і тепер додайте нове судове рішення. Я особисто через таке не проходила, але я знаю жінок, які незважаючи на те, що з моменту травми пройшло багато років, досі відновлюються. Можливо, це не закономірність, але це все одно трапляється занадто часто. І дозвольте мені донести одне: я не думаю, що винні лікарі. На мою думку, головною проблемою є погана і нелюдська система охорони здоров'я, що змушує медичний персонал працювати в жахливих умовах, що важко для них  і зрештою пацієнтів.

  • Фото: Reuters

- Чи вважаєте Ви, що, внаслідок цього, кількість підпільних абортів/абортного туризму зросте?

- Попит на це обов’язково виросте. Але пам’ятаймо, що лише добре забезпечені жінок зможуть собі це дозволити. Жінки, що живуть у малих містах чи селах, не маючи для цього засобів, стануть найбільшими жертвами такої диявольської політики. І це точно непросто.

- Як на мене, це рішення прямо посягає на свободу жінок як індивідів чиє благополуччя має бути найвищою цінністю. Однак, мені здається, воно настільки заморалізоване, що повністю ігнорує біологію. Як ви вважаєте і чи бачите ви це як загальну тенденцію в польській політиці?

- Я вважаю, що заборона є суто політичною,і цього разу жінки стали жертвами того, щоб стати інструментом політичних ігор. За пару місяців до цього була спільнота LGBTQI +. Я загалом думаю, що політикам консервативних партій вигідно пробуджувати демонів менш освічених частин суспільства та використовувати їх на свою користь. Вони хочуть їх радикалізувати, а людьми, які не мають достатньої освіти, таким чином легко маніпулювати. Так-так, маніпуляції людьми з метою їхньої радикалізації є яскравою тенденцією у польській політиці. І ми повинні винити за це і себе, і попередні уряди - ​​ніхто не піклувався про освіту в багатьох із цих сфер, і вони не приділяли достатньої уваги людям, які якимось чином відстали в нашій гонці за статусом цивілізованої капіталістичної країни. І ці люди почали відчувати себе зрадженими та ображеними, а тому тепер справді легко використовувати їхній гнів у політичних цілях. ЗМІ в Польщі перетворились на пропагандистські машини, і, як правило, їхніми жертвами стають менш забезпечені люди, що дивляться телевізор. Ви бачите, це як замкнене коло.

- Як щодо регулювання абортів до судового рішення? Чи надає держава якесь соціальне забезпечення/відшкодування?

- До цього часу, якщо ви мали право на законний аборт, то держава платила б за ваше медичне обслуговування в цьому питанні.

- Якою була конкретна практика щодо абортів у Польщі до цього рішення? Чи справді був доступним аборт? Чи є відповідальність за підпільний аборт у Польщі?

- Це дуже вдале питання. Це було доступно теоретично. Але, незважаючи на закон, існує так зване  “застереження про совість” яке не дозволяє лікарям робити легальні аборти через їхні погляди на мораль. Деякі з них робили вигляд, що приймають жінок-пацієнток, які мають на це право, але потім зробили все можливе, щоб затягнути процес настільки, що через певний час зробити аборт вже не вдасться. Стосовно цього була гучна справа лікаря Чазана. Проблема дотепер полягала в тому, що інформація про лікаря, який дотримувався “застереження про совість”, не оприлюднювалася. Таким чином, ви навіть не знаєте, чи буде ваш лікар ускладнювати аборт або не буде якби до цього дійшло.

- Які взагалі настрої щодо цих тем у Польщі? Це те, що ви обговорюєте в кафе і з друзями та сім’єю? 

- Я думаю, що це головна тема, про яку ми часто говоримо. Наш закон щодо абортів сприймався як дуже суворий ще до цього рішення. Деякі більш консервативні люди просто вирішили, щоб він залишився таким, як є, і це було названо компромісним законом. Але більш ліві кола намагалися наполегливо зробити закон більш ліберальним. Після багатьох обговорень і сварок з цього приводу всі в якийсь момент погодились, що незалежно від того, хто що підтримує, існуючі закони не мали би бути жорсткішим. Тож це рішення є неприйнятним не лише для ліберальної частини суспільства. Якщо я не помиляюся, 60% людей у ​​нашій країні були проти посилення закону. Тож це також люди, які зазвичай голосують за правлячу партію. 

- Як ви почуваєтесь як жінка та потенційна мати в Польщі? Ви боїтесь майбутнього, чи маєте надію на якісь зміни? Що можна зробити, щоб побачити прогрес стосовно свобод жінок у Польщі?

- Щоб побачити прогрес в цій сфері у Польщі, уряд повинен змінитися. Але чи дійдемо ми колись до того, що жінки матимуть право вільно приймати рішення про аборт чи ні? Наше суспільство більш консервативне, ніж ми думали, і навіть більш ліберальному уряду буде не легко. Отже, як я вже сказала, нам потрібно багато часу та суспільної свідомості, щоб змінити ставлення людей. Тоді, можливо, ми станемо свідками фактичних змін, але на даний момент ми стрімко рухаємось назад.

Если Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.
Последние записи
Контакты
E-mail: [email protected]