"Інтелектуальне" шахрайство: як наживаються на роялті українських авторів?
Пережити кризу, в умовах пандемії коронавірусу, українські автори могли б за рахунок роялті - винагороди за використання своїх творів. Утім, ліцензійний платіж не збирають та не розподіляють…
Ще наприкінці 2020-го, Комісія з акредитації організацій колективного управління Мінекономіки провела конкурси з визначення акредитованих організацій колективного управління (ОКУ) у двох сферах: публічного виконання та публічного сповіщення музичних недраматичних творів.
Як виявилося, чиновники з Департаменту інтелектуальної власності припускалися грубих порушень як на етапі формування Комісій з акредитацій, так і під час самої процедури з акредитації (порушенням ЗУ 2415, зневага принципу репрезентативності). Усе це в подальшому призвело до відсутності діалогу ОКУ з користувачами, неможливості затвердити тарифи, гальмування процесу збору та розподілу роялті між авторами. Недосконалість правової бази, обліку та розподілу коштів, все більше і більше давало приводів для маніпуляцій та системного розкрадання «акредитованими» ОКУ коштів користувачів. Наприклад, директор ГО ОКУАСП Олександр Нікін укладав із користувачами чотиристоронні договори, за якими роялті надходили до ОКУ через фірми-прокладки (ПО).
Наразі у судах розпочався розгляд позовів щодо акредитаційного Наказу Мінекономіки у сферах публічного виконання та публічного сповіщення музичних недраматичних творів ОКУ ГС «АіВ» (провадження 640/29377/21) та ГС «ОКУАСП» (провадження 640/29371/21). Проти несправедливих, сумнівних Наказів міністерства щодо акредитації ОКУ збурилися юристи ОКУ «Українська агенція з авторських та суміжних прав» (УААСП). Адже через існуючі корупційні схеми, ОКУ «УААСП», як єдиний в Україні дійсний член Міжнародної конфедерації товариств авторів та композиторів (CISAC) у сфері музики (об’єднує 232 авторсько-правових товариства з 121 країни світу, єдина має доступ до міжнародної бази музичних творів) – не акредитували. Публічно засудили незаконні акредитації ОКУ ГС «АіВ» та ГС «ОКУАСП» також світові авторські спільноти - CISAM, CIAM, ECSA, медіахолдинги, українські музиканти: Катя Павленко «GO-A», Тарас Тополя «Антитіла», Потап, гурт «KAZKA», Олег Михайлюта «ТНМК», Валерій Харчишин «Друга Ріка», поет Юрій Рибчинський. Проти також виступили асоціація користувачів HORECA, найбільші фестивалі країни – Atlas Weekend, Файне місто, Бандерштадт, тощо.
На щастя, проблема набула широкого розголосу…навіть до Офісу Президента. Мої колеги-депутати - Микита Потураєв та Олександр Санченко зареєстрували у Раді законопроєкт №5572 («Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав» щодо забезпечення збору доходу від прав організаціями колективного управління). Закон має перезавантажити авторську сферу колективного управління та створити справедливі, конкурентні умови для проведення нових конкурсів для ОКУ, зокрема затвердити новий склад членів Комісії, що не мають конфлікту інтересів. Документ вже пройшов перше читання та заручився підтримкою профільного економічного Комітету (в тому числі МЕРТу і Мінкульту).
Старт нищення корупційної монополії…
Попри те, що нового Закону ще немає, процес «викриття» незаконно діючих ОКУ розпочався. Так, уже вступили в дію рішення апеляційних судів, яким скасовано акредитації ОКУ у сферах репрографічного відтворення творів та їх частин (ВГО «ВААП») та у сфері приватного копіювання (ГУ «УМА»). Триває судовий процес і щодо правомірності акредитації у сфері кабельної ретрансляції (ГС «КАМП»). Сподіваюся, що рішення суду також буде не на користь Міністерства й акредитацію скасують.
На жаль, криза у сфері колективного управління майновими правами не нова. Упродовж трьох років Мінекономіки відверто ігнорує реформу Національного органу інтелектуальної власності (НОІВ), і все, що наразі відбувається - ланцюжкова реакція на безгосподарність та беззаконня. Мінекономіки не виконує повноцінно функцій нагляду та контролю за діяльністю ОКУ. Тому потрібні швидкі, кардинальні зміни у вигляді нового Закону, реорганізації Департаменту інтелектуальної власності, оновлення його кадровий складу, знищення старих «схем» ОКУ. Українські автори не мають страждати від недолугої та непрозорої системи збору авторських роялті.
- Чи варто шукати справедливості у країні чиновників? Любов Шпак вчора о 20:42
- Изменения в порядок оформления отсрочки. Постановление 1558 и 560 Віра Тарасенко вчора о 18:49
- Документи в умовах окупації: між правом та реальністю Дмитро Зенкін вчора о 17:06
- Івенти для покоління Хоумлендерів. Особливості та деякі думки Олексій Куліков вчора о 16:12
- Спецоперація проти "Глобино" Євген Магда вчора о 14:29
- Податок на посилки: думки щодо за і проти цієї ініціативи Олег Пендзин вчора о 14:20
- Нумерологія в податках. Цифра 11 Євген Власов вчора о 12:21
- Америка поза глобальною грою: філософія відступу чи стратегічна помилка? Світлана Приймак вчора о 09:00
- Думка первинна, чули? Катерина Мілютенко 22.01.2025 23:42
- 21% українців, які хотіли б емігрувати – це катастрофа Володимир Горковенко 22.01.2025 16:07
- Як ШІ змінює закупівлі: клієнти-машини та криза кадрів Марина Трепова 22.01.2025 15:12
- Пеня на заборгованість по аліментах: поняття, порядок нарахування та граничний розмір Леся Дубчак 22.01.2025 15:01
- Правила ефективного партнерства в адвокатурі Тетяна Лежух 22.01.2025 13:33
- Перемир’я між Ізраїлем і ХАМАС: виклики та перспективи після 15 місяців конфлікту Олег Вишняков 22.01.2025 13:25
- Як корпоративний медичний одяг змінює клініку: мій досвід Павло Астахов 22.01.2025 09:26
-
Забудьте про молодь. Її в Україні не буде
Думка 11868
-
США висунули Путіну ультиматум: що насправді хотів сказати Трамп
Думка 2887
-
TikTok погодиться на угоду, щоб залишитися доступним у США
Бізнес 1972
-
Дешево, але дорого. Порівняння вартості життя у Києві та інших європейських містах
Інфографіка 1967
-
"Сьогодні надійшли кошти". Співвласник АТБ Буткевич заплатив 1,9 млрд грн за Аерок
Бізнес 1859