Де ховається ключ до виживання книговидавців?
Безперечно, що цифрова трансформація є ключем до виживання в сучасному бізнес-середовищі. Сьогодні під натиском мінливих технологій і цифровізації навіть всесвітньо відомі компанії зникають разом із іншими ретроградами. Успішними стають ті, хто швидко змінюється та пристосовується до челенджів. Книговидавнича індустрія, наприклад, активно трансформується в конкурентній боротьбі за аудиторію з безкоштовним онлайн-контентом, використовуючи спеціалізовані платформи, інструменти та застосунки для вдосконалення продукції. Спритні видавці розуміють, що зволікання може призвести до непоправних втрат, тому вони змінюють формати традиційної організаційної структури, стають гнучкими, готовими до нового цифрового світу.
Необхідність цифрової трансформації у видавничій індустрії активізується завдяки парадоксу: сьогодні користувачі споживають більше контенту, ніж будь-коли. При цьому традиційні видавництва скорочують свій бізнес. Причина парадоксу банальна — звички сучасних читачів безповоротно змінилися, люди переходять до споживання електронного контенту. Згідно з аналітикою, 42 % інформації сьогодні споживається онлайн. У 2019 році приблизно 3,25 мільярда цифрових голосових помічників використовувалися в пристроях по всьому світу. За деякими оцінками, у 2023 році кількість цифрових голосових помічників досягне восьми мільярдів одиниць. Для видавничої галузі це означає, що аудіозміст, подкасти, візуальні, інтерактивні застосунки, аудіокниги мають стати в пріоритеті.
Оновлюючи форми донесення та створення літературного контенту для читачів, видавці змушені наслідувати приклад лідерів інфопростору, на кшталт Google і Facebook, які безперервно перелаштовуються під потреби сучасних читачів. Очевидно, що дуже скоро представникам видавничої індустрії доведеться перевести більшість своїх продуктів у мобільний та цифровий формат, приділяючи особливу увагу поведінці читачів в інтернеті. Задля впровадження змін вони змінюватимуть технічну інфраструктуру, яка керує даними, що врешті призведе до міжорганізаційних культурних змін, збільшення охоплення споживачів та збільшення доходів.
Для збереження читацької аудиторії книговидавці муситимуть передбачати, якому контенту віддадуть перевагу читачі в певних географічних і демографічних регіонах. Наступним кроком стане створення динамічного контенту, що буде адаптуватися до декількох пристроїв, та розроблення штучного інтелекту, що прогнозуватиме перегляди і рівень зацікавленості аудиторії.
До речі, певним представникам галузі вже поталанило створити революційні продукти. З усіх побратимів-книговидавців французьке видавництво Hachette Livre, мабуть, пішло далі всіх. Декілька років тому до команди видавництва долучилася Майя Томас — топ-менеджерка, яка прославилася вмінням укладати угоди з успішними стартаперами. У результаті Hachette сьогодні запускає пілотну версію додатку, який у взаємодії з електронними помічниками, на кшталт Alexa чи Sirі, допомагатиме користувачам відшукати потрібну книгу в мережі. Розробники додатку сподіваються задовольнити читацькі потреби маленьких книголюбів та людей з проблемами зору, які голосом знаходитимуть улюблені видання та слухатимуть їх за допомогою ґаджетів.
Ще одним прикладом сучасних технологій у видавничій галузі є розробка Майкла Ґріна — американського вченого та письменника-дебютанта, який задумав оптимізувати процес написання літературного твору та започаткував цифрову платформу Lynit. Зі слів Ґріна, у процесі редагування свого першого твору, він дійшов до того моменту, коли почав відчувати, що в романі співіснують забагато паралельних сюжетів і персонажів. Працюючи над логічним структуруванням взаємозв'язків, Ґрін вирішив використати науковий підхід та, як наслідок, створив інструментарій, що допомагає авторам візуалізовувати, планувати й об'єднувати різні елементи тексту: персонажів, сюжетні дуги, теми чи ключові події. Lynit зараз перебуває на стадії бета-тестування та доступний для всіх креаторів літературних творів.
Згадаю ще один проєкт, що заслуговує на увагу. Це Open Plus Books — пілотна версія, нещодавно запущена міжнародним видавництвом Taylor & Francis Group зі штаб-квартирою у Великій Британії. Платформа Open Plus Books об'єднує традиційну модель друкованих книг і книг відкритого доступу з видавничої моделлю Open Research F1000, що знаходиться в стадії доопрацювання. Open Plus Books дозволить авторам та редакторам спочатку опублікувати книгу у відкритому доступі на відкритій дослідницької платформі, а потім, вивчаючи рефлексії аудиторії, допрацьовувати, змінювати, редагувати матеріал. Кожний розділ розміщених на платформі творів являтиме собою окрему частину, що дозволятиме публікувати розділи у процесі створення їх авторами та дописувати додаткові глави в будь-який час. Автори та редактори матимуть можливість оновлювати всі тексти, враховуючи зміни: читацькі пропозиції, наукові відкриття, законодавчі корективи тощо. Автори також матимуть можливість користуватися опцією відкритого рецензування після публікації за допомогою опції Open Plus Books +.
Спираючись на прогнози міжнародних експертів, я б хотів визначити декілька основних тенденції, які окреслюватимуть функціонування світової видавничої галузі у найближчі 5 років.
1. Хочу заспокоїти колег: друкована продукція не зникне дуже скоро. Згідно із дослідженням Quocirca Global Print - 2025, 64 % видавців світу продовжуватимуть віддавати пріоритет паперовим книжковим виданням. Книжкове видавництво залишатиметься життєздатним роботодавцем, який забезпечує роботою понад 900 тис. фахівців по всьому світі, у тому числі 709 незалежних видавців (прімітка. самостійно видані твори літераторів).
2. Самостійні видання продовжуватимуть приносити успіх та прибуток авторам. Але здебільшого це стосується електронного самвидаву. На Kindle (додаток для читання книг на Amazon) 17 з 100 найбільш продаваних книг видаються самостійно.
3. Найвищим пріоритетом видавців буде зростання онлайн-аудиторії і маркетинг. Згідно із дослідженням, проведеним цього року, 34,2 % видавців ставлять ці задачі на перше місце. На другому місці — успішне SEO, приблизно 25,8 % видавців голосують за нього.
4. Відвідувачі вебсайтів не тільки споживають більше книг, опублікованих у цифровому вигляді, але й користуються відеоконтентом на мобільних пристроях, що змушує видавців чаклувати над електронними додатками.