Книговидавці відкривають нову главу за допомогою технологій
На книжковому ринку з'являються нові тенденції, засновані на інтеграції фізичних і цифрових каналів. Все це відображено в нових маркетингових стратегіях для видавничої індустрії. Спробую описати найбільш разючі та ефективні з них.
Книговидання, по суті, одна з найстаріших галузей у світі, що започаткувалась з винаходу друкарства Гутенбергом у другій половині 15 століття й існує до наших днів. За цей період книговидання розвивалося завдяки гнучкості, динамічності використання активних технологій і креативності флагманів видавничого процесу. Сьогодні минув час цифрових трансформацій, що докорінно змінили традиційні методи книговидання, просування книги до аудиторії та ставлення самих операторів книжкової справи до себе. Природно нова епоха вплинула і на зміну літературного контенту, який не обмежився переходом від друкованих до електронних видань. Йдеться про фізичні та цифрові матеріали, що рівноправно співіснують, взаємодіють, підсилюють один одного і реалізуються завдяки багатоканальним стратегіям.
У нинішніх умовах для стійкого розвитку книжкового ринку стратегії цифрового маркетингу актуалізувалися і відкрили виграшні канали для дистрибуції. Успішними стали видавці та реалізатори книжкової продукції, які приділили увагу розвитку власних веб ресурсів і залучили до їхнього обслуговування професійних SEO. Якісні та комфортні для книголюбів онлайн-сервіси значно полегшили роботу книжникам у період першої хвилі пандемії коронавірусу. Завдяки оновленим, оптимізованим по каналах зв'язку, персоніфікованим для споживача сайтам вдалося стабілізуватися багатьом операторам ринку.
Згідно з аналітикою, книготорговельна мережа "Книголенд" продемонструвала приріст віртуальних покупців на рівні 30-40% за період з листопада 2020-того по березень 2021-шого. Навіть маленькі видавничі та книготорговельні кампанії України оперативно відреагували на челендж сьогодення, і онлайн-ресурси стали для них справжніми "паличками-виручалочками".
Крім онлайн-сервісів, для операторів книжкового ринку актуалізувалася добре продумана соціальна стратегія. Читачі дедалі частіше стали обговорювати придбані й прочитані книги в соціальних мережах, обмінюватися думками, взаємодіяти з авторами, а також із продавцями книг, відвідувати онлайн-презентації тощо. У зв'язку з цим яскравим трендом стали відеоролики. На мій погляд, відео — це тип контенту в соцмережах, що найбільше привертає увагу і має найвищий рівень залученості.
Хочу акцентуватися на важливість для реалізації успішної маркетингової стратегії співпраці з лідерами думок, впливових книжкових осіб. У соціальних мережах — зокрема Instagram, TikTok — явище впливових осіб щільно консолідовано зі світом книги. І тут мова йде не тільки про співпрацю з селебрітіс. За останній період маркетингова екосистема впливових осіб стала багаторівневою і спеціалізованої. Найчастіше більш ефективно взаємодіяти з мікро-впливовими особами, ніж з тими, хто визначається як "ведучі". У мікро-впливових осіб, як правило, менше фанатів, але вони набагато лояльніші і залучені. Ці впливові особи сприймаються як більш «автентичні» і, отже, більш близькі до читача.
Справжнім двигуном цифрової трансформації нині стали персональні дані, величезна кількість «цифрових слідів», які ми залишаємо в мережі щодня. Наприклад, коли ми щось шукаємо в Google, коли висловлюємо переваги в соціальних мережах, коли робимо покупки, коли залишаємо відгуки на літературних порталах... Цифрові сліди — відправна точка для професійних маркетологів, що працюють із видавцями, які прагнуть краще пізнати свою аудиторію. У маркетинговій стратегії для видавничої індустрії маркетологи повинні дізнаватися про читачів і переходити від громадської точки зору до індивідуальної. Сьогодні за допомогою сучасних цифрових інструментів це можливо навіть при взаємодії з величезною кількістю людей. Для цього існують ефективні інструменти, такі як персоналізовані відеоролики, що дозволяють звернутися до кожного клієнта окремо і зачепити його увагу. У США для створення персоналізованого відео існує сервіс на базі платформи Vidyard. Ним користуються Lenovo, League, Tradeshift.
Ще одна інновація, на яку слід звернути увагу — використання штучного інтелекту для створення персоніфікованих книг. Над її впровадженням зараз працює Hachette Book Group (французьке акціонерне товариство по виданню, розповсюдження книг та періодичної преси). Одна з ідей розробників — взяти дані зі смартфонів користувачів (наприклад, мітки фотографій, місцеву погоду, дані про місце розташування) та налаштувати літературний контент на основі отриманої інформації. Проєкт перебуває на стадії вивчення, його вартість досить висока, тому видавець коливається в визначенні термінів реалізації. Але з огляду на інтенсивний розвиток технологій і їхню ефективність для книжників, я абсолютно не здивуюся, якщо до наступної публікації в блозі матиму нагоду розповісти про перші успіхи розробників.
Книга та видавнича справа оновлюються та вдосконалюються. В усьому світові зараз спостерігається зростання книжкової індустрії у порівнянні з 2020 роком. Тема окремої розмови чому такого ми не бачимо в Україні.