Небезпеки метавсесвіту та що задумав Цукерберг
Уявіть собі віртуальний світ, у якому мільярди людей живуть, працюють, навчаються та взаємодіють одне з одним, не встаючи з дивану або не виходячи з дому. Тих, хто дивився «Матрицю» або «Першому гравцю приготуватися», такою фантазією навряд здивуєш. Але, як це зазвичай буває у людства, ця художня вигадка вже набуває певних технологічних рис в реальності. І назва йому — метавсесвіт.
Що це? Це наше майбутнє? Чи може ми вже у метавсесвіті? Про все це розповіли у новому відео.
Нижче пропонуємо найцікавіше з нього.
Що таке метавсесвіт та як він працює
Вперше термін «метавсесвіт» з’явився 30 років тому в книзі «Лавина» американського письменника-фантаста Ніла Стівенсона. Його метавсесвіт — це всеохоплююча тривимірна віртуальна реальність, в якій ти міг бути ким завгодно. Наприклад, головний герой книги в реальному житті просто розвозив піцу. А в метавсесвіті — він крутий ніндзя-хакер.
Найсвітліші розуми сучасності тлумачать метавсесвіт як симбіоз реальної реальності, а також доповненої та віртуальної. Тобто це має бути інтернет на стероїдах. Метавсесвіт не конкурує з інтернетом, адже це його база, ґрунт, фундамент.
Додаткова реальність або ж Augmented Reality — це технологія, яка дозволяє додати віртуальні об'єкти в реальне оточення. Це може бути довідкова інформація, анімовані ігрові персонажі, якісь віртуальні інтерактивні елементи, які ви бачите через екран смартфона, планшета або через AR-окуляри. А в окулярах віртуальної реальності ми можемо безпосередньо зануритися в інші світи. Це може бути 3D-модель вашого офісу, Нарнія чи кремль, щоб його віртуально спалити.
VR-технологія дозволяє не лише роздивлятися все навкруги, а й взаємодіяти з віртуальними об'єктами або з іншими користувачами. Для ще глибшого занурення, а також щоб передати тактильні відчуття, існують спеціальні рукавички, жилети та навіть спортивні костюми на все тіло.
Ані телефони, ані окуляри не в змозі робити великі обчислення для VR та AR. Тому все відбувається десь далеко у хмарах. І не просто з процесорами, а ще й GPU, тобто відеокартами, а гаджети просто виводять відповіді на екран.
Pokémon Go — це онлайн-гра з геолокацією і доповненою реальністю, з'явилася 6 липня 2016 року на iOS і Android
Полювання на віртуального звіра
Саму ідею метавсесвіту краще за все можна пояснити на прикладі онлайн-ігор. Якщо пам’ятаєте, у 2016 році вулицями бігали навіжені, виставивши перед собою телефони. Це з боку здавалося, що це навіжені, а насправді вони грали у Pokémon GO.
Уявіть, йдете ви з друзями по Андріївському узвозу і бачите, що десь поруч причаївся Бульбозавр. Хтось з вас активує додаткову реальність на телефоні, хтось дістає AR-гарнітуру. До вашої гри доєднується друг з Парижа через VR-окуляри. Водночас за вашим полюванням спостерігають глядачі на умовному Twitch. По завершенні кожен з вас отримує внутрішньоігрову валюту та оновлений рейтинг, який бачать інші учасники. Наостанок ви даєте одне одному «п’ять» і головне, що ви відчуваєте віртуальний дотик вашого приятеля-француза. Десь таким має бути метавсесвіт. Колись. А поки маємо те, що маємо.
У 2021 році компанія американського мільярдера Марка Цукерберга Facebook отримала нове ім'я — Meta
Метахайп
Метавсесвіт добряче хайпанув у жовтні 2021 року, коли Марк Цукерберг перейменував Facebook на Meta. Як він сам пояснив — щоб зосередитися саме на створенні метавсесвіту. Для того, щоб втілити цей мультик у життя, компанія Марка створила VR-окуляри Oculus, а також Horizon Worlds. Це віртуальна платформа, де ви можете взаємодіяти з іншими користувачами ріал-тайм та будувати власні світи.
Останнім часом згадок про метавсесвіт від Марка поменшало. Проте побільшало скорочень в різних підрозділах його компанії. І це на тлі щоквартальних мільярдних збитків. Але у березні, коли Марк звітував перед інвесторами, він запевнив, що компанія продовжує працювати над метавсесвітом, а також над власним штучним інтелектом. І на все це потрібні великі гроші.
У квітні 2020 року концерт американського реп-виконавця Тревіса Скотта у грі Fortnite подивилися понад 12 мільйонів гравців
Мультивсесвіт
Horizon Worlds — не лише забавка, а й простір для спільної роботи. На цьому майданчику є окремі Workrooms, де ви можете зустрічатися з колегами, точніше з їхніми аватарами, проводити презентації і навіть робити нотатки на цифровому фліпчарті. Тож такі Workrooms мають замінити Zoom. Чи об’єднатися з ним.
Нещодавно Марк анонсував нові функції, які дозволять працювати разом у змішаній реальності, а не лише у робочих просторах VR. Зокрема, мова йшла про інтеграцію Zoom і Microsoft Teams. Тобто, щоб люди могли дзвонити на зустрічі, які проходять у віртуальній реальності.
До речі, про Microsoft, а точніше про її проєкт Mesh. Якщо Horizon Worlds — це все ж таки соціальна платформа для розваг, спілкування, а також для заробляння грошей на рекламі, то Mesh орієнтується саме на великі компанії. Microsoft пропонує їм використовувати Mesh, щоб віртуально розробляти продукти у різних галузях, як-от промисловість, медицина чи освіта.
Ще одна відмінність Mesh від Horizon Worlds — до віртуального простору можна під’єднатися не лише через VR, а й ноутбуки, планшети, ПК, смартфони. Принаймні так запевняли у Microsoft рік тому, бо поки його тестують компанії-партнери.
У NVIDIA є Omniverse. Це метавсесвіт для спільної роботи у VR, щоб моделювати у реальному часі. Він для інженерів, дизайнерів, архітекторів, художників та всіх інших, кому потрібно об'єднати різні робочі інструменти для співпраці.
Можливості Omniverse добре продемонстрував спільний проєкт BMW та NVIDIA. Разом вони створили віртуальну фабрику для майбутнього заводу в Угорщині.
А нещодавно Samsung, Qualcomm і Google об’єдналися, щоб разом «стерти межу між фізичним світом та цифровим». Тобто щоб створити свій метавсесвіт зі змішаною реальністю та новими VR-окулярами.
Існують і маленькі компанії, які на локальних ринках пропонують віртуальні простори для конференцій, брифінгів та виставок. Але виглядають вони гірше за Minecraft.
Є ще Roblox — це онлайн-платформа, де користувачі можуть створювати ігри, грати в них разом з іншими користувачами, а також вигадувати одяг для свого Roblox-персонажа.
По суті перелічені метавсесвіти надихалися MMORPG. Або ж багатокористувацькими онлайновими рольовими іграми. В них гравці досліджують запропонований їм світ, виконують певні місії, об’єднуються чи грають одне проти одного. Та головне — вони взаємодіють між собою в реальному часі.
Зараз на піку популярності — онлайн шутери у жанрі «королівська битва». PUBG, Fortnite, Warzone та інші. По суті це теж метавсесвіти зі своєю багатомільйонною аудиторією. І деякі з них вже виходять за межі онлайн шутера. Наприклад, у Fortnite проходили концерти Тревіса Скотта та Аріани Гранде. Такі івенти проходять і на інших майданчиках. Наприклад, у Roblox можна було послухати Мерайю Кері або ж Ліл Наса.
Ці та інші онлайн-заходи дарують різні відчуття, бо в їхній основі — різні технологічні рішення. Але мета в них одна — заманити у метавсесвіти якомога більше нових користувачів разом із їхніми грошима.
За підрахунками експертів, економіка поки умовного метавсесвіту може сягнути 5 трильйонів доларів до 2030 року. Очікується, що електронна комерція буде домінуючим двигуном.
Право власності на цифрові активи вже зараз підтверджується NFT. Це цифровий сертифікат, прикріплений до будь-якого «цифрового товару», наприклад до зображення, відео, аудіо тощо.
Вже існує ринок віртуальної нерухомості. Більшість угод відбувається на платформі Decentraland, заснованій на блокчейні. Там же JP Morgan відкрив своє представництво. Таким чином він став першим великим банком з офісом у метавсесвіті.
Тож що ми маємо у короткому підсумку? Замість єдиного спільного віртуального простору, поточна версія метавсесвіту формується як мультивсесвіт. Тобто безліч метавсесвітів з обмеженою сумісністю, бо компанії здебільшого змагаються одне з одним, ніж об’єднуються.
Три шляхи розвитку метавсесвіту
Варіант перший. Метавсесвіт не зможе еволюціонувати у всеохоплюючу віртуальну реальність. А тому він так і залишиться галуззю нішевих додатків для розваг, ігор та роботи.
Варіант другий. Метавсесвіт еволюціонував, але це все одно не єдиний простір, а великі конкуруючі екосистеми з обмеженою сумісністю. Типу як iOS та Android.
Нарешті, третій варіант. Метавсесвіт — це динамічний, відкритий і сумісний простір, такий собі інтернет в 3D.Та щоб втілити у життя цей варіант, потрібно суттєво прокачати певні технології. Або навіть створити нові. Наразі йдеться про штучний інтелект, інтернет речей, змішану реальність, це мікс віртуальної та доповненої реальностей, нейрокомп'ютерний інтерфейс, це те, що розробляє компанія Neuralink Ілона Маска, 3D моделювання, блокчейн.
Звісно, все це буде триматися на плечах, чи хмарних сервісах, таких компаній як GigaCloud. Адже метавсесвіт, неважливо локальний він чи глобальний, потребує багато віртуального місця та великих потужностей.
Ще одне відкрите питання загального метавсесвіту — хто його контролюватиме?
Плюси та мінуси метавсесвіту
Інше питання більш філософське — який вплив матиме метавсесвіт на наше життя?
Скептики вважають, що це буде така собі забавка, яка лише розширить цифровий досвід. Але кардинально нічого не змінить. Бо куди краще працювати в реалі з людьми, ніж весь день сидіти у VR-окулярах з їхніми аватарами.
Також, на їхню думку, метавсесвіт матиме ті ж проблеми, що і соцмережі — масштабні кампанії з дезінформації, високий рівень токсичності, залежність.
З іншого боку, метавсесвіт здатен покращити наше життя. Інтерактивні активності віртуальних світів можуть покращити ставлення до роботи, зробити його більш позитивним.
Вже зараз деякі лікарні використовують VR і AR-технології. Наприклад, є Accuvein. Це сканер з використанням додаткової реальності. Він просвічує шкіру людини, показуючи вени на поверхні. Тобто з ним практично неможливо зробити ін'єкцію не в тому місці. Accuvein також допомагає навчати медичний персонал.
Augmedics XVision — система хірургічного наведення. З нею хірург може роздивитися тривимірну анатомічну модель хребта пацієнта.
Dorothy — це бета-версія AR-помічника. Він допомагає пацієнтам із втратою пам’яті орієнтуватися у будь-якому середовищі та нагадує їм про виконання домашніх справ протягом дня.
У США використовують технологію VR, щоб заздалегідь адаптувати ув’язнених до життя на свободі, які через великі строки покарання пропустили глобальну діджиталізацію — смартфони, каси самообслуговування, каршеринг тощо.
Всі ці та безліч інших проєктів можуть стати частиною єдиного метавсесвіту, щоб ми отримали досвід, який ніколи не зможемо пережити у фізичному світі.